Lütfen bekleyin..

Şefik SEVİM

BAYRAMLARIMIZ

22 Mayıs 2020, 11:46 - Okunma: 290

           Hiçbir kadim dinde İslam’daki bayram formuna eşdeğer bir geleneğin olmaması, İslam’ın bir ilahi dinde olması gereken tüm disiplinleri ihtiva etmesindendir. Dünyanın bir çok bölgelerindeki yerel ve mahalli bayram formuna karşılık, Ramazan ve Kurban bayramı formunun ümmette bir geleneğe dönüşmesi, coğrafyamızda fıtri temelde birçok amelin de kurumsallaşmasını beraberinde getirmiştir. İnfak ve kurbanların bayramlarımızın arifesinde geleneğe dönüşmesi bu konudaki en somut örnektir.  İki bayramın hak ediliş zeminini savm yani oruç ve kurban belirlemekte. Bu iki kavramın hakkının verildiği oranda bu bayramların ruhu yakalanmış olur.                                                                                                  
           Ramazanın içinde yer alan savm, “tutulmaya değer olanı tutmak, bırakılması gerekeni bırakmak” anlamındadır.                                                                                                  
Yazdan sonra gelen güz yağmurudur ramazan. En temel dürtülerin sabırla susturulmasıdır. Yıllık yoğunlaştırılmış manevi bakımdır. İnsani zaaflardan hicrettir. Nefsin firavunluk cephesine vurulan darbeyle kendini gösteren bir irade beyanıdır. Oruç, ibadetler içinde tevhide en yakın olanıdır. Çünkü içinde riyayı barındırmayan bir tarzı vardır. Empati ve isâr ayıdır.
           Kimimiz atalarımızdan devraldığımız geleneksel bir tevarüsle oruçta sadece aç kalmayı, kadir gecesinde sadece uykusuz kalmayı, fitre olarak ihtiyaç sahiplerine bir miktar buğday vermeyi, sadece ahbapları iftarlara buyur etmeyi merkeze alarak bir ramazan geçiriyoruz. Temennimiz o dur ki, bütün bir mümin topluluğu olarak en katıksız duygularla bu atmosferi yaşadık. Özellikle korona virüs salgınından dolayı yeniden kendimizi inşa etme fırsatını yakaladık. Okumalarımızla, düşünmelerimizle, ailemize zaman ayırmalarımızla. Kuşkusuz ramazan vesilesiyle müminlerin yapması gereken, Kur’an’a yoğunlaşarak, modern yaşama karşı itikâfa durup takvayı kuşanmaktır. Açlık, susuzluk anında ümmetin yetimlerini, yoksullarını ve bizleri yoksullaştıran hesapları düşünerek infak ve fitresiyle, bir yetimin yüreğiyle, bir dulun hüzünlü bakışıyla bütünleşmeyi esas alan sıla-i rahimler gerçekleştirebilmektir.
Ramazanın sayılı günler olması, İslam’da ruhbanlığın olmadığının ispatıdır. Hayırlı olanın, her şeyin bir ölçü ve dengede olmasıdır. Kuşkusuz hepsi kayıt altına alınan dosyalarda, rabbimizin katında, hesap günü geldiğinde açılmak üzere sicilimize bir not olarak düşecektir.
         Bu yıl her ne kadar salgın hastalıktan dolayı bütün sosyal ilişkilerimizi dondurup buruk bir şekilde evlerimizde farklı bir formda bayramımızı geçirsek de bu istisnai duruma rağmen idealimizde ve hakikatimizde olması gereken bayramlarımızın ruhu ile ilgili temennimizi siz okuyucularımızla paylaşmayı bayram kültürümüzün hürmetine gerekli görüyoruz.
         Kur’an ayı olan Ramazan’da bölgelerimizde Kur’an etkinliklerinin düzenlenmesine yönelik ne tür projelerimizin olduğu önemlidir. Belediyeler başta olmak üzere sivil toplum kuruluşları, vakıflar, kanaat önderlerinin zengin –fakir kaynaşmasını sağlayan projeler ile ilgili hassasiyetlerimize dair gündem oluşturmak, Müslümanca şahitliğimiz açısından önemli bir konudur.
Bize hediye edilen iki bayramın da en temel mesajı, yakınlaşmadır. Yani yakın durma, müdahil olma, hayata dokunmadır. Kurban kelimesinin anlamı da yakınlaşmaktır. Türkün Kürde yakınlaşmasıdır. Kürdün Arap’a, zenginin fakire, insanın insana, insanlığın Allaha yakınlaşmasıdır.
          Mekke sokaklarında bir bayram sabahını yetim bir kız çocuğu ile el ele tutuşarak geçiren bir peygamberi örnek alabilmenin muhasebesi yapılabilmeli. Bayrama hazırlık adı altında kredi kartlarımızdan israf çarkına ne kadar katkımız olduğu sorgulanmalı.
          Kaçımız geleneksel kabileci yaşam tarzımızı, kaçımız modern bireysel yaşam tarzımızı aşarak bir bayram sabahı ilk bayramlaşmayı yakınımızdaki en yoksulla yapabiliyoruz?
Sabahlarında yetimlerin ziyaret edilmediği bayramlar, modern ritüeller içinde bölgesel folklorik bir tarza evirilmeye mahkûmdur.      
İtikâf, duruşumuzu muhkem kılma, şahitliğimizi sorgulamadır. Modern hayatın dayatmalarına teslim olmama iradesini kuşanmaktır. Yol azıklarımızı çoğaltmamızdır. Her gün omuzlarımızda ve ruh dünyamızda bir kambura dönüşen gerginliklerimizden sükûnet ortamına sığınmadır.
         Muhasebenin, muhakemenin, itikâfın, fitrenin, infakın, takvanın ve duanın bir arınmaya dönüştüğü bir ayın sonunda gelen bayram ise, cennetin hoşnutluk atmosferini hatırlatan sınırlı bir zamandır.
Masum çocukların bayram sabahlarında erkenden şeker toplamak için taşıdıkları poşetleriyle sokaklardaki mutlulukları /doğallıkları ve dürüstlükleri, biz büyük amcalarının bayramlarda bile yenemediğimiz maskeli ilişkilerimize adeta meydan okuyor!
        Bir bayram sabahında genç bir dul annenin çocuklarını bayrama hazırlarken yaşadığı hüzünlü duygulardan ve bu duyguları ince bir zihinsel süzgeçten geçiren çocuğun umutlarından hayatı okuyabilmek ne güzel..
Bayramlardan çıkarmamız gereken mesaj, çocuklarımıza bayram sabahındaki sevgi ve ilgiyi ilelebet esirgememe inceliğini gösterebilmektir.
Bütün coğrafyalarda aynı anda ama farklı kültürel kodlarla kutlanan bayramların güzel atmosferlerinden hayatın farklı güzelliklerini inşa etme fırsatını yakalayabiliriz. Böylece belki de bayramlarda hayata ve fıtrata uygun temizlik, süslenme, ziyaretleşme, hediyeleşme gibi güzel olan birçok şeyi gelenekleştirme imkânını da yakalarız.
        Bayramlarımız bir yönüyle yer yer sorunlu hale gelen ilişkilerimizi onarma anı, gönlümüzü yeniden ferah tutmaya vesile olan takvimlerdir aslında.

 

  • Bu haberi paylaşın:
UYARI: Konuyla ilgisi bulunmayan, hakaret içeren cümleler veya imalar, inançlara saldırı, şiddete teşvik ve tamamı büyük harfle yazılan yorumlar onaylanmamaktadır.
Yazarın Diğer Yazıları
873 gün önce
886 gün önce
894 gün önce
900 gün önce
915 gün önce
922 gün önce
929 gün önce
936 gün önce
943 gün önce
950 gün önce
957 gün önce
971 gün önce
978 gün önce




bmV0aGFiZXJ5YXppbGltaS5jb20=